8M: Dolors Aleu i Riera

VALENCIÀ / CATALÀ

Primera dona llicenciada i doctora en Medicina a Espanya.

Avui en dia les dones suposen almenys un 50 % de la plantilla mèdica de les distintes comunitats autònomes d’Espanya. Açò ens revela la satisfactòria inserció de la dona al món de la Medicina, però, ha sigut sempre així?

Nascuda el 1857 a la ciutat de Barcelona, Aleu encarna tota una llarga sèrie de dificultats amb què comptaven les dones dins de l’àmbit acadèmic.

En un context marcat pel govern de la Unió Liberal, el qual constitueix el tercer període del regnat d’Isabel II, Aleu va cursar els seus estudis de Batxillerat amb unes qualificacions excel·lents.

Més que capacitada per a ingressar en el grau de Medicina de la Universitat de Barcelona, va superar totes les assignatures dins d’aquest, tot mantenint el seu nivell. Acabat el curs i passat un any, aquesta sol·licita l’autorització per a l’examen del grau com a llicenciada en cirurgia. Per desgràcia, aquesta es va topar amb dos llargs anys d’espera fins que per fi va obtenir el seu permís a la prova, la qual va superar amb una qualificació extraordinària i 5 premis d’excepció al llarg de tota la seua carrera.

Aquests dos anys foren la prova del masclisme estructural que caracteritzava el Ministeri d’Universitats, entre d’altres, atès que es negaven a permetre que una dona participara a les proves d’accés. Afortunadament i després de dos anys de lluita i desesperació, Aleu va aconseguir el que es va proposar, però aquesta va ser una excepció d’entre un munt de dones que al mateix torn i durant tots aquests anys, dedicaren la seua vida a ser dones autònomes dins del seu àmbit i poder aconseguir el que es proposaren.

Doctorada en Medicina a Madrid, va escriure la seua tesi titulada “De la necesidad de encaminar por nueva senda la educación higiénico-moral de la mujer” l’any 1882, convertint-se així en la primera dona en ser en doctora en Medicina.

Dolors Aleu i Riera llegint un llibre al seu despatx. Foto d’arxiu.

El començament del seu treball ens mostra la implicació d’una dona que es va veure sola en un món que no li va facilitar el seu camí, i que es estava disposada a ajudar a la resta de les dones a poder fer realitat els seus desitjos: “La vida de la mujer, desde los tiempos más remotos, viene siendo un contínuo martirio…”.

Aquesta no sols va ser un exemple de metgessa excepcional fins 1930 (data de la seua mort), sinó que també va tenir un paper molt important en la lluita pels drets de la dona, sent un referent en aquesta.

Dolors Aleu i Riera és la imatge de totes les dones a les quals se’ls han presentat tots els entrebancs possibles per a ser algú en la societat masclista del segle XIX, pel simple fet de ser dones, ja que a més, el seu exemple posa de manifest la seua capacitat, la seua validesa i el seu valor, així com el de totes les dones.


Castellano

Primera mujer licenciada en Medicina en España

Hoy en día las mujeres suponen al menos un 50% de la plantilla médica de las distintas comunidades autónomas de España. Esto nos revela la satisfactoria inserción de la mujer al mundo de la Medicina, pero, ¿ha sido siempre así?

Nacida en 1857 en la ciudad de Barcelona, Aleu encarna toda una larga serie de dificultades con que contaban las mujeres dentro del ámbito académico.

En un contexto marcado por el gobierno de la Unión Liberal, que constituye el tercer periodo del reinado de Isabel II, Aleu cursó el bachillerato con unas calificaciones excelentes. Más que capacitada para ingresar en el grado en Medicina de la Universidad de Barcelona, superó todas sus asignaturas, aun manteniendo su nivel. Terminado el curso y pasado un año, esta solicita la autorización para el examen del grado como licenciada en cirugía. Por desgracia, se topó con dos largos años de espera hasta que al fin obtuvo su permiso a la prueba, que superó con una calificación extraordinaria y 5 premios de excepción a lo largo de toda su carrera.

Estos dos años fueron la prueba del machismo estructural que caracterizaba al Ministerio de Universidades, entre otros, ya que se negaban a permitir que una mujer participara en las pruebas de acceso. Afortunadamente y después de dos años de lucha y desesperación, Aleu consiguió lo que se propuso, pero ésta fue una excepción de entre un montón de mujeres que como ella y durante todos estos años, dedicaron su vida a ser mujeres autónomas dentro de su ámbito y poder conseguir lo que se propusieran.

Doctorada en Medicina en Madrid, escribió su tesis, titulada “De la necesidad de encaminar por nueva senda la educación higiénico-moral de la mujer” el año 1882, convirtiéndose a su vez en la primera mujer en obtener un doctorado en Medicina.

Dolors Aleu i Riera leyendo un libro en su despacho. Foto de archivo.

El principio de su trabajo nos muestra la implicación de una mujer que se vio sola en un mundo que no le hizo fácil su camino y que estaba dispuesta a ayudar al resto de mujeres a hacer realidad sus deseos: “La vida de la mujer, desde los tiempos más remotos, viene siendo un continuo martirio…

Esta no solo fue un ejemplo de médica excepcional hasta 1913 (fecha de su muerte), sino que tambien tuvo un papel muy importante en la lucha por los derechos de la mujer.

Dolors Aleu es la imagen de todas las mujeres a las cuales se les han presentado todos los obstáculos posibles para ser alguien en la sociedad machista del siglo XIX, por el simple hecho de ser mujeres, ya que además, su ejemplo pone de manifiesto su capacidad, su validez y su valor, así como el de todas las mujeres.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Salir /  Cambiar )

Google photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google. Salir /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Salir /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Salir /  Cambiar )

Conectando a %s